Idag var den stora dagen att cykla Vätternrundan med Skoda Cycling Team, jag hade laddat ordentligt med vila sedan i tisdags samt ätit lite mer kolhydrater för att ladda på samt dagen innan massa glass :p min cykel hade jag lämnat in i Stockholm dagen innan för transport ned så den behövde jag inte tänka på, i vår FB hade det redan i början av veckan nojjats över vädret och vi alla undrade hur jäkligt det skulle bli och prognosen ändras fram och tillbaka under veckan från otroligt massa regn till uppehåll och sedan tillbaka igen.

eftersom vi har sista start kl 13:12 så åker vi ned med chartrad buss kl 08:00, riktigt häftig buss med sköna säten och stripad med Skoda Cycling Team, på vägen ned så ösregnar det och vägen av full av vatten men på prognosen stod det uppehåll och på webb-tv vad det torrt i Motala. De börjar dela ut påsar på bussen med energi samt en bok med info om hålltider och viktiga telefonnummer till team bilen.

imageimage

När bussen väl svänger in på Stortorget i Motala lite försenade så är alla cyklar redan där så jag och Petri springer ned till nummerlappsutdelningen för att hämta våra lappar, man blir lite avundsjuk på alla som ligger och slappar efter en redan genomförd tur, vi går upp förbi Pressbyrån och jag äter snabbt på kokta med bröd som jag knappt får ned pga nervositeten och trycket över bröstet.

tillbaka vid samlingen börjar jag skruva på mina pedaler och klä på mig för att göra mig redo, fylla på sportdryck,ladda ryggfickorna med massa mat, går sedan runt kikar på kamerabilen som ska filma oss och även den massiva drönaren som ska fixa flygbilderna, Valentin Baat är också där för att ta bilder från motorcykel.

imageimageimageimageimage

Kl 13:00 börjar vi rulla fram och jag startar min garmin för att se hur pulsen ligger till och jag blir nästan lite orolig när den pendlar mellan 110-135 bpm och tänker hoppas jag inte har någon infektion på gång denna gång också, vi rullar ned i startfållan för 13:12 där även ett annan gäng bakom oss ska starta, sen ser jag också Sören Häggqvist SUB 8 gäng som startar 4 minuter innan oss.

Kl 13:12 släpps vi till massa applåder iväg och de starka ambassadörerna sprätter iväg på 1 gång, det är torrt på vägen med den blåser som fasiken och jag får lite tillbaka blick från Skandisloppet och tänker detta är dubbelt så långt, ambassadörerna med Calle Friberg, Fredrik kessiakoff, Henrik Sparr bland annat börjar snurra för att sätta klungan, pulsen har redan skenat iväg för mig både på grund av nervositet och av att farten smälls på direkt, efter några förningar är pulsen 185 och jag andas normalt vilket känns lite läskigt så backar bak för att se om den går ned.

det blåser från alla håll och vi har på första 6 milen 40,5 i snitt och jag hittar inte rulle någon stans och tänker detta kommer bli jobbigt om vi inte får medvind på vägen upp, plötsligt från ingen stans blir marken plaskvåt och det regnar som fan under 1 mil så man är helt dyngsur för att sedan med en skarp linje upphöra och bli torrt på vägen igen, det fortsätter blåsa konstant och det bildas en långa svans vilket gör att du inte får mycket skydd i kantvinden, i Gränna är det massa folk som står längs vägen och hejar, busslaster, men precis ut från Gränna är första snabbstoppad för att kissa, jag som inte behöver kissa väntar innan vi snabbt rullar vidare igen, en av våra kraschar direkt efter vet inte hur det gick till men han är snabbt uppe igen då det inte gick särskilt fort.

Vi fortsätter att köra ikapp snabbgrupper, sörens grupp som startade 13:08 körde vi ikapp redan efter 45 minuter och även nästa grupp 13:04, efter Gränna friskar det på ännu mer och jag tycker det är så sjukt jobbigt redan och snittpulsen ligger på 175 bpm efter över 2h, när vi sedan rullar ned till Jönköping så har snittet sjunkit med alla backar och så och är nere på 38,5 cirka och jag funderar att det har gått 11 mil jag är helt färdig och känner att benen börjar ömma lite och det är fasiken 19 mil kvar hur ska detta gå, tänker att jag ska fan inte kasta in handduken det gör i så fall någon annan åt mig när jag inte klarar av det själv.

Efter Jönköping kommer den där jäkla bankeryd backen, de kör på ganska friskt i den och jag jobbar så nästa gränsen hela tiden och är även uppe runt 190 i puls och jag minns så väl att jag grinar för att det är så jobbigt, väl uppe och när det börjar plana ut så får jag och 5 andra i Skoda laget en lucka som vi inte lyckas ta igen, jag blir så sjukt förbannad och drämmer handen i styret för att vi tappat, vi försöker jobba ikapp men vi är så trötta att det inte går, som hur är ser de andra att många tappat och och väntar snällt in oss en stund så vi är med igen, det var vår räddning.

Vårt första riktiga stopp är Fagerhult efter 133 km, där står påsar uppdukade samt bord med bananer, gifflar, smågodis, flaskor med sportdryck så jag skiftar flaskor, kissar lite snabbt innan vi rullar, nu ligger vi på gränsen till SUB 8 och måste hoppas på att medvinden hjälper oss.

det gör den och farten ökas på, vi har nu fått in en annan SUB 8 klunga som rullar med oss och jag får bättre rulle nu än förut dock ligger farten konstant mellan 45-50, snittet ökar markant från att varit nere i 38,1 med stoppen inte inräknade så tickar den nu på uppåt igen, det kommer ytterligare en regnskur och massa vatten, ser knappt någonting för allt stänk, jag sliter i som fan i svansen och tänker du ska fan inte ge upp du ska med in under 8 h, vid 150 km så tänker jag att nu är det fasiken bars vilja sista 150 km och jag tittar oftare ned på datorn och ser sträckan singla sig upp 160 km och vid 170 km får jag en sådan dipp igen att man bara vill att allt ska svarta så man får slippa detta lidande, det är så sjukt obehagligt att vara så trött och sen bara fortsätta och fortsätta.

det tickar på i samma fart runt 45-50 och även i svackorna närmare 70km/h och snittet är nu uppger i 39km/h, blötare kan man inte bli jag ser 180 km skylten fortsätter kämpa, vid Karlsborg 204 km har vi ytterligare en depå, jag har redan innan varit väldigt noga med att äta, öppnade en bar första 20 min tog en tugga och lade ned, tog en tugga till vid 40 minuter och så har jag hållit på, nu vankas det samma saker som förra depån igen och jag norpar några vinergum och byter flaskor igen, jag hänger över styret då trött är jag och jag kan inte le mot kamera helt dyblöt och dödtrött fortfarande.

Efter detta fortsätter medvinden och vi ånga på i samma hastighet igen och snittet ökar ytterligare, klungan börjar sätta sig och jag kryper ihop i 2 par och åker med, känns som jag fått tillbaka lite energi i benen men är noga med att verkligen hushålla då det går för fort uppför gör det ont som fan och Zoltan ger mig en knuff över krönet i en backe, vilken teamkänsla och räddning, nu har vägen torkat och vi ångar genom skogarna efter Karlsborg, nu börjar vi köra ikapp massa andra cyklister och det känns som att åka bil när man kör om vi lixom flyger förbi i över 60 km/h utför, nu kommer 80 km kvar, sedan 70 och 60 km.

När vi någ hammarsundet på bron så är snittet uppe i 39,6 minus stopp som vi inte varit länge på, då vi legat efter, tror vi stannat hälften av dessa cirka 10 min vi hade planerat in, nu börjar jag se ljuset i tunneln, det är snart 40 km kvar och vägarna börjar bli slingriga och tiden känns som en evighet, det gör inte i hela kroppen, vader,lår,rygg,skuldror,axlar nacke ja allt till och med bröstet, alla muskler har tömt allt som finns under detta lopp och vill aldrig mer cykla igen.

Jag fattar inte hur jag lyckats så här långt hur har det gått till, från att suttit helt urblåst och slutkörd i Jönköping så sitter jag här nu i Medevi med bara 28 km kvar, vad finns bakom detta pannben egentligen, att i 2,5 h ha en snittpuls på 175 och nu fått ned den till 167 under över 7 timmar det är helt sjukt, 20 km märket kommer, jag tar 1 föring för att jag känner att jag kan men rullar bak igen då man är totalt tom, vi fortsätter mata sista biten och inser att vi kommer få en grym tid, vid 10 km kvar så sitter folk ute vid vägarna och hejar på oss när vi dundrar förbi och jag ser bara målgången i Motala framför mig, vid 5 km kvar börjar gruppen samlas ihop för att gemensamt glida in i mål, vi har tappat ett gäng på vägen med det är sånt som händer, SUB 8 är ingen lek och vid blöts vägar och blåst gör det inte enklare, när jag sedan ser målgång så gullar vi  igenom till jubel på tiden 07:38 h helt galet vad jag är nöjd helt kroppen värker jag ramlar nästan ihop och får ta stöd vid målgrindarna, jag är så stel att jag knappt kommer upp på cykeln igen för att åka upp till bussen då det duggar och jag fryser.

Hittar bussen och stannar utanför, och en kille från Teambilen tar min cykel så jag bara kan gå in och sätta mig, här sitter redan en dal av de som brutit loppet, jag får be Petri ta av mig skorna för kommer inte ned dit själv att knäppa upp, det tar cirka 40 minuter innan bussen börjar rulla mot Ormbergs Golfhotell där vi ska övernatt, på bussen får jag en attack av illamående och blir yr nästan svimfärdig så får lägga mig på golvet framme i bussen för att vila resan till hotellet, när bussdörren öppnas så så får jag friskluft och kvicknar till för att gå och checka in, att få en varm dusch på en iskall och slutkörd kropp är nog den bästa upplevelsen idag förutom att ha fått en grym tid på Vättern.

Har problem i att somna då jag åt sent och är fortfarande uppe i varv och ligger och vrider mig då benen är så trötta och allt värker, jag vaknar 06:30 nästa dag och det känns knappt som man sovit, jag ligger kvar till 07:30 för att gå ned till 1 av dessa 6 massörer som ska sätta tänderna i oss, gud så skönt det är och jäklar vad ont det gör, efter det äter jag en stadig frukost innan jag nu sitter på bussen hem till Stockholm.

Vilket äventyr det varit och detta var jobbigare än förra årets Vättern då jag var slutkörd tidigare än innan och körde längre på vilja, Vätternrundan är ett helvete det är i särklass det jobbigaste man kan göra men jag fixade det i år igen så jävla grymt av alla draghästar där framme och nästa år blir nog ett uppehåll för Vättern för att hinna träna mer till en snabbare tid, det krävs så sjukt mycket mer för att åka ännu snabbare och även kunna bidra också.

Bra start på säsongen detta :)