Efter att ha spontanbokat denna resa i början av veckan så hörde jag även av mig till Tobias Ahl från Södertälje, han var med förra året och körde Vårgårda Velofondo och eftersom han denna vecka hade semester så tackade han ja till att åka den långa vägen ned till Malmö på fredagen för att köra Ringenloppet på lördag som är varvbana 11 km lång och 8 stycken, på söndag så är det GP lopp vid Jägersro i Malmö. Denna vecka har jag kört på med hårda intervaller i början av veckan och vilat onsdag, under torsdagen då jag skulle rulla lugnt så känner jag mig trött och sliten i benen och hoppas att det ska släppa till helgen då jag ska vila på fredagen.

Jag bokar upp ett B&B cirka 3 mil från start som jag blev tipsad om att fler cyklister bodde på. Jag visste redan innan att vi skulle komma sent ned till boendet då vi kommer åka efter jobbet alltså vid 16:00 för min del, informerar om detta och får förklarat för mig att nyckeln till vårt rum kommer hänga på dörren till huvudbyggnaden i ett kuvert.

Min pappa kommer hem 1 dag tidigt än planerat och han ställer snällt upp för mig att jobba mellan 14-16 på jobbet för att vakta receptionen så jag kan komma iväg 2 h tidigare, tänkte att detta blir perfekt och jag som är förberedd kommer iväg 14:25 mot Södertälje för att hämta Tobias, jag hämtar upp tobias och lastar upp cykel samt packning i bilen och vi rullar iväg.

Men efter Nyköping tar allting stopp, tydligen är hela E4an avstängd pga av gårdagens lastbilskrock och allt rullar på sjukt långsamt, cirka 500 meter per 10 minut, när väl vi kommer till en avfart där trafiken leds om så kör vi åt höger istället för vänster för att slippa mer trafikstockning, blir cirka 4 mil runt ned till Norrköping men vi gör allt för att slippa mer köer så efter cirka 5 h så har vi kommit 22 mil och all tid vi tjänat för att jag gick tidigare är borta, tänkte det skulle vara skönt komma fram i hyfsad tid då vi ska starta kl 09:00 imorgon och vill ha lite sömn iallafall.

Väl nere vid vandrarhemmet är kl 00:00 och vi vill så snabbt dom möjligt komma i säng, vi går upp till huvudbyggnaden där nyckeln ska finns men där finns ingen nyckel och vi tänker då att det måste vara fel byggnad, så vi springer runt hela området och letar efter nyckeln men efter 1h ger vi upp och ringer ansvarige utan att få svar, vi känner då på dörren till annexet där alla bor och där är dörren öppen så vi går in och hittar 2 slitna soffor att lägga oss i då vi ej har något annat val.

Kl 04:45 vaknar jag efter 3,5-4 timmars sömn helt förstörd efter resan dagen innan, Tobias är redan vaken och har kollar på var vi kan äta frukost då vi ej vill vara kvar här så kl 05:00 åker vi mot Trelleborg där vi i hamnen hittar en frukostbuffé som öppnar kl 06:00, där får vi äta en riktig bra frukost innan vi 07:00 rullar de 2 milen som är kvar upp till starten vid hö Köpinge kyrka, kan säga att att jag är glad för mitt överdrag till cykeln som gör att jag radikalt har minskat beståndet av flygfän mellan Stockholm och Malmö.

imageimage

Vi är är nästan först på plats när vi anländer 07:30 och vi gör oss i ordning med nummerlappar och allt innan vi rullar ut för att köra ett varv på banan, idag kommer det bli varmt, redan kl 08:00 värmer solen bra och det är för ovanligheternas skulle helt vindstilla i Skåne, detta borde ju firas med någon 7 dagars festival eller liknande.

I startfållan kl 09 är vi cirka 80 startande med cyklister från Danmark, Norge också vilket är spännande, efter lite teknikstrul får vi master start kl 09:08, då denna banan är flack så vet jag att det kommer gå fort dock är det något jag brukar fixa men redan på uppvärmingen känner jag av att formen inte finns med mig efter veckan och gårdagens bedrövliga resa, jag försöker positionera mig så bra som möjligt och ta mig fram i klungan för att ligga så skyddad som möjligt dock efter varje kurva och svänger glide jag tillbaka några snäpp för att hamna i svansen efter klungan och får jaga, tillbaka på första varvet är vägen lite bredare och jag hamnar helt okej i klungan innan vi åter efter första varvningen kommer till partierna där vi ska svänga och även fast man tar kurvan helt okej så tappar man ändå mycket fart längs bak och måste spurta ikapp varje gång vilket blir sjukt jobbigt när man ska täppa lucka i 55 knyck, jag kommer inte ur svansen och försöker komma fram för att bädda in mig i klungan och Tobias drar fram mig några snäpp men så fort det blir kurvigt så blir det jojo hela tiden och jag känner att jag fixar inte detta idag då jag även mår lite lätt illa också.

in på 3e varvet börjar det bli riktigt jobbigt och efter en sväng på halva varvet så jagar jag som en dåre och trycker över 500 watt men kommer inte närmare, hade kunnat krama ur det sista och kommit tillbaka men det hade bara varit en tidsfråga innan jag inte orkat täppa nästa gång så jag väljer att sluta trampa och släppa, det gör ont att göra detta men vad fan ska man göra får upp lite flachbacks från filmen ”hata Göteborg” när en lagkamrat skäller ut en annan lagkamrat och säger ”vi spelar i den sämsta divisionen, vi ligger sist och du är sämst i laget, fattar du hur dålig du är!!!” Lite så känns det idag.

När jag sedan rullar av vid målområdet försöker jag först få ut flugan jag lyckats få in i munnen och som krupit upp i gången mellan näsan och munnen, får inte ut den och man känner hur det kryper där men får inte ut den förrän en halvtimme senare, riktigt äckligt.

jag kollar också min mejl och har ett mejl från vandrarhemmet att vi var saknade igår, förklarar då min situation och att vi nu bokat rum på scandic i centrala Malmö, får då till svar att de tar den hotellräkningar som kompensation för att de glömt hänga ut nyckeln, så nu är jag och Tobias inkvarterade på en mycket trevligt rum på scandic för att kunna ladda optimalt inför morgondagens GP lopp som startar kl 11:30 vilket gör att vi får sovmorgon, jag har inga högra krav på mig imorgon utan vill bara få ett bra träningspass innan vi ska rulla hem från Malmö :)